Muzyczny labirynt to pierwszy w historii łódzkiej uczelni projekt w całości poświęcony muzyce średniowiecznej. Nazwa nawiązuje do słów Johannesa de Grocheo, francuskiego teoretyka przełomu XIII i XIV wieku, który o ówczesnych estampidach – wirtuozowskich, instrumentalnych utworach solowych – pisał, że, chociaż przynależą raczej do sfery muzyki popularnej (musica vulgaris), w istocie stanowią one rodzaj dźwiękowego labiryntu, wymagającego szczególnej uwagi, tak od wykonawcy, jak i słuchacza. W analogiczny sposób wypowiadał się on także o twórczości wielogłosowej (musica mensurabilis), traktowanej jako rodzaj wyrafinowanej sztuki o charakterze intelektualnym, przeznaczonej dla odbiorców, potrafiących docenić skomplikowane sploty krzyżujących się głosów kontrapunktycznych.
Ideą programu jest zaprezentowanie obu rodzajów późnośredniowiecznych muzycznych labiryntów, a także zwrócenie uwagi na bogactwo brzmieniowe ówczesnych utworów instrumentalnych, zarówno jedno- jak i wielogłosowych. Wykonywane kompozycje zostały zaczerpnięte z dwóch źródeł. Pierwszym z nich jest XIV‑wieczny włoski manuskrypt, przechowywany obecnie w Londynie (BL 29987), zawierający, oprócz licznych kompozycji wielogłosowych, kilkanaście rozbudowanych, wirtuozowskich estampid, przeznaczonych na instrument solo, oraz równie skomplikowanych, bogato ornamentowanych tańców. Drugie źródło stanowi tak zwany manuskrypt praski (CZ-Pu XI E 9), powstały w pierwszych latach XV wieku i zawierający instrumentalne aranżacje wielogłosowych pieśni kompozytorów francuskich i włoskich okresu Ars Nova. Koncertowi towarzyszyć będą krótkie wykłady poświęcone ikonografii muzycznej średniowiecza oraz interpretacji polifonii XIV i początku XV wieku.
HARMONOGRAM
16.30-17.15 – WYKŁAD
Musica sine littera – o interpretacji repertuaru instrumentalnego epoki Ars Nova
dr hab. Marek Nahajowski, prof. AM
17.15-18.00 – WYKŁAD
Instrumenty muzyczne w ikonografii średniowiecznej. Omówienie wybranych motywów
mgr Patryk Jadczak | Instytut Historii Sztuki UŁ
18.30 – KONCERT
wykonawcy:
- Marek Nahajowski, Magdalena Pilch – flety średniowieczne
- Judyta Tupczyńska – fidel
- Henryk Kasperczak – lutnia średniowieczna
- Jarosław Kopeć – instrumenty perkusyjne
program:
- Anonim – Saltarello nr 1
- Anonim – Lamento di Tristano
- Anonim – Esperance qui en mon cuer
- Anonim – Soy liés
- Anonim – Je porte amaiblement
- Francesco Landini – Poche partier
- Anonim – In Pro
- Anonim – Salterello 3
- Anonim / Petrus de Vigilys – Je languis
- Anonim – Ja falli
- Petrus des Molins – Di Molen van Pariis / Amis tout dous vis’
- Guillaume de Machaut – Se vous n’estes
- Anonim – Sansserre
- Anonim – Tre Fontane
- Anonim – Sans joye avoir
- Anonim – Soy tart tempre
- Anonim – Talent mes pris
- Anonim – Trotto
Der Kanzler Codex Manese (1300-1340)